Shedia

EN GR

25/12/2013

Ασύµµετρη οµορφιά, της Μαρίας Μανωλέλη

Μια συγκλονιστική καμπάνια στην Ελβετία μας υπενθυμίζει τι είναι πραγματικά όμορφο.
 
«Who’s perfect? Get closer». Ποιος είναι τέλειος; Για πλησιάστε! Είναι ο τίτλος της συγκλονιστικής πρωτοβουλίας της οργάνωσης Pro Ιnfirmis στο πλαίσιο της παγκόσμιας ημέρας ατόμων με ειδικές ανάγκες (3 Δεκεμβρίου). Έκανε θραύση στο διαδίκτυο, όλο το Δεκέμβρη και δικαίως.
 
Η καμπάνια επιχειρεί να παρέμβει στα πρότυπα της ομορφιάς που επανειλημμένως προβάλλονται από τα γκλος περιοδικά και την πολύχρωμη τηλεόραση με αποτέλεσμα να έχουν διαμορφώσει μια πλασματική και «κατά παραγγελία» εικόνα του «όμορφου», αφήνοντας έξω όλα τα στοιχεία που δεν συμφωνούν σε συγκεκριμένες (και επιβεβλημένες) προδιαγραφές αναλογιών. 
 
Η οργάνωση λοιπόν πρότεινε τα φιγουρίνια των βιτρινών να «παρεκκλίνουν» κάπως είτε σε ύψος, είτε σε «αρτιότητα» από αυτά που έχουμε συνηθίσει να βλέπουμε και έχουμε –εκουσίως ή ακουσίως- αποδεχτεί. 
 
 
Πέραν, όμως, του διαφορετικού σωματικού βάρους ή ύψους τα φιγουρίνια που δημιουργήθηκαν είναι πιστά αντίγραφα ανθρώπων με αναπηρία των οποίων οι αναλογίες καταγράφηκαν από την ομάδα που δημιούργησε τις πιο ανθρώπινες κούκλες βιτρίνας.
 
Αφού σμιλεύτηκαν και απέκτησαν τις «ατέλειες» των συνανθρώπων μας που έχουν είτε κάποιες επίκτητες είτε εκ γενετής διαφορές από την αποτυπωμένη εικόνα του «τέλειου ατόμου», τα φιγουρίνια τοποθετήθηκαν στις βιτρίνες κεντρικού πολυκαταστήματος στην Βahnhofstrasse, έναν από τους κεντρικότερους δρόμους της Ζυρίχης, διαφημίζοντας ρούχα.
 
Το σώμα του φιγουρινιού ντυμένο κομψά προβάλει τα ρούχα προς αγορά είτε από αναπηρικό καροτσάκι ή όντας ακρωτηριασμένο χωρίς την αρτιμέλεια  που θεωρούμε  δεδομένη. Το σώμα «λαμπάδα» κυρτώνει και οι αντιδράσεις των περαστικών είναι ανάλογες με το μέγεθος της καρδιάς τους.
 
Τι καθορίζει την τελειότητα τελικά; Πως απεικονίζεται στα πρότυπα ένας αδαμάντινος χαρακτήρας, μια αλτρουιστική πράξη, μια άψογη συμπεριφορά; Πώς μπορείς να δείξεις έννοιες όπως η κατανόηση, η συμπόνια, η μεγαθυμία που σαφώς φέρνουν κάποιον πιο κοντά στην τελειότητα σε μια εποχή που η αρτιμέλεια, οι επιβεβλημένες αναλογίες και η «ξανθιά ομορφιά» έχουν αναλάβει αποκλειστικά αυτό το ρόλο, συγκαλύπτοντας κάθε τι άλλο που χαρακτηρίζει έναν άνθρωπο όμορφο;
 
Ίσως ένας τρόπος να προβληθούν αξίες που ξεπερνούν τη σωματική τελειότητα είναι να πάψει να γίνεται αυτή η εμμονική προβολή της. Ακόμα και αν στα μάτια των ενηλίκων τα «πονεμένα» φιγουρίνια φαντάζουν ξένα και αφύσικα προλαβαίνουμε να μη δημιουργηθούν οι ίδιες εικόνες ομορφιάς στα παιδικά μάτια που ακόμα δεν έχουν μολυνθεί με την πλαστή τελειότητα. Ίσως να είναι ένας τρόπος να δεχτούν πως ναι, υπάρχει διαφορετικότητα αλλά αυτή είναι αποδεχτή και ισχύει σε όλα τα φάσματα της εμφάνισης και της προσωπικότητας του καθενός ξεχωριστά. Στη Μεγάλη Βρετανία ήδη ο κατάλογος γνωστής αλυσίδας ρούχων έχει συμπεριλάβει μοντέλα με ειδικές ανάγκες για την ανοιξιάτικη του συλλογή.
 
*Στο διαδίκτυο μπορείτε να αναζητήσετε το εν λόγω βίντεο, χρησιμοποιώντας τη φράση-κλειδί «Who’s perfect? Get closer».
 

ΑΡΘΡΑ ΤΕΥΧΟΥΣ