Nov. 1, 2014

Η «σχεδία» του χιούµορ

της Μαρίας Μανωλέλη

Ο Μιχάλης Κουντούρης και το περιοδικό µας βραβεύτηκαν στον µεγαλύτερο διεθνή διαγωνισµό γελοιογραφίας World Press Cartoon!
 
O Μιχάλης Κουντούρης και η «σχεδία» επέστρεψαν µε βραβείο από τον φετινό διαγωνισµό του World Press Cartoon, τον σηµαντικότερο παγκοσµίως διαγωνισµό δηµοσιευµένων γελοιογραφιών που πραγµατοποιείται εδώ και δέκα χρόνια, έχοντας ως έδρα την Πορτογαλία.
Ο διαγωνισµός συµπεριλαµβάνει τρεις βασικές κατηγορίες γελοιογραφίας: πολιτική γε-λοιογραφία, gag (χιουµοριστικό σκίτσο) και καρικατούρα (γελοιογραφικά πορτρέτα). 
 
Το σκίτσο του Μιχάλη Κουντούρη από το δέκατο τεύχος της «σχεδίας» (Δεκέµβριος 2013) απέσπασε έπαινο στην κατηγορία gag. 
 
Να σηµειωθεί ότι ο Μιχάλης ήταν ο µεγάλος νικητής του περυσινού διαγωνισµού του World Press Cartoon στην κατηγορία της πολιτικής γελοιογραφίας, αποσπώντας και το µεγάλο βραβείο (Grand Prix).
 
«Στην Ελλάδα, τουλάχιστον µέχρι πριν από την κρίση, η γελοιογραφία ήταν κάπως πιο εσωστρεφής, η θεµατολογία αφορούσε τη χώρα µας και µόνο. Οι γελοιογραφίες Ελλήνων δεν ταξίδευαν στον ξένο Τύπο, λόγω της γλώσ-σας αλλά και λόγω των εφηµερίδων που τις δηµοσίευαν εδώ – των οποίων η εµβέλεια δεν
ξεπερνούσε τα σύνορα. Μετά την κρίση, η Ελλάδα απασχολεί την Ευρώπη, και πολλά πρα-κτορεία αναδηµοσιεύουν µια ελληνική γελοιογραφία», µας είπε µε αφορµή αυτή τη βράβευση.
 
«Μια ιδέα, για να ειπωθεί χωρίς λόγια, µπορεί να έρθει να σε βρει και στην πιο ανύποπτη στιγµή», σηµείωσε σε αυτή τη σύντοµη κουβέντα που κάναµε. Όπως τότε, για παράδειγµα, που σταµάτησε στην Αττική Οδό για να κρατήσει σηµειώσεις για ένα σκίτσο που µόλις είχε σκεφτεί.
Να σηµειωθεί, τέλος, ότι ο Μιχάλης Κουντούρης συνεργάζεται µε µια εξαιρετική διαδικτυακή πύλη, το www.educartoon.gr, µέσα από την οποία αξιοποιείται η γελοιογραφία ως εκπαιδευτικό εργαλείο.
 
«Γνωρίζοντας και εφαρµόζοντας τις παραδοσιακές µεθόδους και τα εργαλεία που χρησιµοποιούνται ήδη στην εκπαίδευση, αλλά και πιστεύοντας στη δηµιουργική ανανέωση αυτών των εργαλείων, προτείνουµε την εισαγωγή και την αξιοποίηση της γελοιογραφίας στη διδασκαλία. Πρόκειται για έναν καινούριο αλλά δοκιµασµένο τρόπο, οικείο, εύληπτο, δηµιουργικό και ευχάριστο στα παιδιά, που βασίζεται στις αρχές της διαθεµατικότητας, της βιωµατικότητας και της συνεργατικότητας», αναφέρεται στο «ποιοι είµαστε» του δικτυακού τόπου, µιας προσπάθειας που αξίζει πολλά.