Shedia

EN GR

01/12/2014

Out & About

του Νέστορα Πουλάκου

ΒΙΒΛΙΟ «ΑΪΒΑΛΙ»
 
Graphic Novel | Soloup | Εισαγωγικό σηµείωµα: Bruce Clark | Σελίδες: 448 | Εκδόσεις: «Κέδρος» 
 
Το Σεπτέµβριο που µας πέρασε, οι αναγνώστες της «σχεδίας» (# 18) ενηµερώνονταν πρώτοι για ένα µεγάλο graphic novel που ήταν στα σκαριά. Το «Αϊβαλί» του Soloup, µέσα από µια συνέντευξη της Ελεωνόρας Ορφανίδου, και αρκετά σκίτσα σε προδηµοσίευση. Το «Αϊβαλί» πλέον είναι γεγονός. Ένα … χορταστικό κόµικ 448 σελίδων, ίσως το µεγαλύτερο µέχρι σήµερα ελληνικό graphic novel, γεµάτο από ιστορίες της Μικρασιατικής Καταστροφής και της ανταλλαγής πληθυσµών µεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας, σύµφωνα µε τη συνθήκη της Λωζάννης. Το επίκεντρο των ιστοριών εδώ δεν είναι η µικρασιατική µητρόπολη της Σµύρνης αλλά µια άλλη µικρή πολιτεία µε αµιγώς ελληνικό πληθυσµό πριν από την καταστροφή, το Αϊβαλί. Το Αϊβαλί του τότε, µέσα από προσωπικές αφηγήσεις του Φώτη Κόντογλου, του Ηλία Βενέζη και της αδελφής του, Αγάπης Μολυβιάτη, και το Ayvalik των Τουρκοκρητικών που ήρθαν στην ανταλλαγή, µε τη µατιά του Αχµέτ Γιορουλµάζ. Αλλά και το σηµερινό Αϊβαλί, απέναντι από τη Μυτιλήνη, σε µια συνάντηση ενός  Έλληνα κι ενός Τούρκου. Μια κουβέντα για όσα χωρίζουν κι ενώνουν, όχι µόνο τους δυο λαούς αλλά και τους ανθρώπους όλης της γης.
 
Το graphic novel προλογίζει ο δηµοσιογράφος Bruce Clark (Μπρους Κλαρκ), συγγραφέας του  πολυσυζητηµένου «Δυο φορές ξένος». Στο βιβλίο συναντούµε και άλλες φιλικές συµµετοχές. Οι τίτλοι, αλλά και µια από τις τέσσερις γραµµατοσειρές που χρησιµοποιούνται, είναι της Παυλίνας Καλλίδου (γνωστή στους λάτρεις των κόµικς από το lettering στη «Βαβέλ», την «Κολούµπρα» και αλλού), στην προσαρµογή των διαλόγων του σύγχρονου Τουρκοκρητικού συµβάλλει ο δάσκαλος και ερευνητής Κωστής Κεφαλάκης, ενώ στο γλωσσάρι ο συγγραφέας και πολυπράγµων Νίκος Πλατής.
Στο παράρτηµα της έκδοσης βρίσκουµε ακόµα βιβλιογραφία, βιογραφικά και ιστορικά στοιχεία, ενώ µια ακόµα έκπληξη αποτελούν οι αδηµοσίευτες µέχρι σήµερα φωτογραφίες από προσωπικές συλλογές και ιστορικά αρχεία που προέκυψαν κατά την έρευνα. Το «Αϊβαλί» κυκλοφορεί από τις εκδόσεις «Κέδρος».
 
 
ΕΚΘΕΣΗ ZΩΓΡΑΦΙΚΗ
 
 
Το Ινστιτούτο Σύγχρονης Ελληνικής Τέχνης-iset παρουσιάζει την έκθεση «Γυναίκες εικαστικοί 1960-1980: Η συµβολή τους στην ελληνική πρωτοπορία».
Η συµβολή γυναικών εικαστικών στην ελληνική πρωτοπορία είναι βέβαιη και κατοχυρωµένη από την ίδια τη δυναµική του έργου τους. Στην καίρια περίοδο για την πορεία της ελληνικής τέχνης από το 1960 έως το 1980, που έννοιες όπως «µοντέρνα τέχνη», «πρωτοπορία», «καινοτοµία» είχαν ειδικό βάρος και εξέπεµπαν φόρτιση, επέλεξαν τη διεκδίκηση µεγαλύτερης ελευθερίας της έκφρασης και πρωτοστάτησαν, παρουσιάζοντας προοδευτικά έργα τέχνης.
Η επιµέλεια της έκθεσης, καθώς και το κείµενο της παράλληλης έκδοσης, είναι µια πρόταση της ιστορικού τέχνης Χάρις Κανελλοπούλου.
Info: Ινστιτούτο Σύγχρονης Ελληνικής Τέχνης-iset, Βαλαωρίτου 9α, Αθήνα, +30 210 3616 165, http://www.iset.gr. Τρίτη - Παρασκευή: 10.00 - 17.00. Σάββατο: 10.00 - 15.00. Από 16 Οκτωβρίου 2014 έως 10 Ιανουαρίου 2015. Είσοδος ελεύθερη.
 
 
 
 
 
 
 
ΘΕΑΤΡΟ ΠΡΟΣΚΗΝΙΟ
 
 
Τόπος: No man’s land.
Χρόνος: Σήµερα, αύριο; Η ιστορία δεν έχει τέλος!
Τα πρόσωπα: Ο γιος, ο Βίκµπο, στρατιώτης, νεκρός. Η κόρη, η Ίντα, πόρνη, στην Ιταλία. Ο πατέρας και η  µητέρα, πρόσφυγες µετά τον εµφύλιο σε µια διαλυµένη χώρα, σκάβουν στο δάσος να βρουν το σώµα του γιου τους. Οι παλιοί γείτονες κρύβουν µυστικά και ο νέος γείτονας εµπορεύεται  οστά... 
Γκροτέσκο, σουρρεαλιστικό, αλλόκοτο και ονειρικό το έργο του  ρουµάνου συγγραφέα Ματέι Βισνιέκ προκαλεί γέλιο και συγκίνηση, καταγράφοντας τη ζωή σε ζωντανή µετάδοση. Έτσι, στο έργο του «Η λέξη πρόοδος στο στόµα της µητέρας µου ηχούσε πολύ φάλτσα» επιστρατεύει κι άλλα πρόσωπα: Μια τραβεστί και µια απίθανη θεωρία περί κοµµουνισµού. Μια πατρόνα εξηγεί τον καπιταλισµό: «Δεν είµαστε ρατσιστές εδώ! Αυτή είναι η Ευρώπη! Εδώ, τα κάνεις όλα σ’ όλον τον κόσµο!». Μια πόρνη διακηρύσσει την αθωότητά της, τραγουδώντας σε µια ακατανόητη γλώσσα. Και ο γιος, παρών σε όλο το έργο, συµφιλιώνεται µε όλους τους νεκρούς στρατιώτες που είναι θαµµένοι στην περιοχή. Η παράσταση της Δευτέρας 8 Δεκεµβρίου είναι αφιερωµένη στη «σχεδία» και στους ανθρώπους της. Τα έσοδα της συγκεκριµένης παράστασης θα διατεθούν για την υποστήριξη του ελληνικού περιοδικού δρόµου.  
Info: Διάρκεια: 90'. Θέατρο Προσκήνιο, Καπνοκοπτηρίου 8 & Στουρνάρη, Αθήνα, Δευτέρα-Τρίτη 21:00. Γενική Είσοδος: 12 €. Μειωµένο: 10 €.  Ατέλεια: 5 €.
 
 
ΜΟΥΣΙΚΗ NOUVELLE VAGUE
 
 
Οι Nouvelle Vague, µία από τις πλέον αγαπηµένες µπάντες του ελληνικού κοινού, επιστρέφουν στην Ελλάδα για µία µαγική χριστουγεννιάτικη βραδιά, την Τετάρτη 24 Δεκεµβρίου στο Fuzz Live Music Club (Αθήνα)! Στα φωνητικά, η αυθεντική τραγουδίστρια του σχήµατος Melanie Pain µαζί µε την αισθαντική Liset Alea! Το δηµιουργικό ντουέτο των Marc Collin και Olivier Libaux ξεκίνησε την πορεία του στη µουσική σκηνή της Γαλλίας στα τέλη της δεκαετίας του ’80 µέσα από διάφορα σχήµατα. Οι Nouvelle Vague αποτελούν µία cover band εντελώς διαφορετική από όλες τις υπόλοιπες.
info: Fuzz Live Music Club (Πειραιώς 209 & Πατριάρχου Ιωακείµ 1, Ταύρος, Αθήνα, 210 3450817, www.fuzzclub.gr). Οι πόρτες ανοίγουν στις 20:00. Η προπώληση ξεκινά από τα 23 ευρώ.
 
 
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ «ΤΑΙΝΙΑΣ ΠΕΡΙΗΓΗΣΙΣ»
 
 
 
Η έκθεση φωτογραφίας της Άννας Μαρίας Χατζηστεφάνου µε τίτλο «Ταινίας Περιήγησις» είναι ένας φωτογραφικός διάλογος µε την ταινία «Το Μικρό Ψάρι» του Γιάννη Οικονοµίδη.
Αν δεχτούµε αυτό που ισχυρίζεται ο Ρολάν Μπαρτ για τη δοµική αυτοτέλεια της φωτογραφίας, καταλαβαίνουµε πως η προσπάθεια αυτή ακολουθεί σε µεγάλο βαθµό τις διαδροµές του βλέµµατος της κινηµατογραφικής οµάδας: Έχει δηλαδή κοινές αφετηρίες, αλλά παράλληλα λειτουργεί εντελώς ελεύθερα και δηµιουργικά ως προς τη φωτογραφική αποτύπωση. Από την άλλη, όπως ο ίδιος υποστηρίζει, η αίσθηση της «καταδήλωσης», ή αν προτιµάτε της αναλογικής πληρότητας, είναι τόσο ισχυρή, ώστε η περιγραφή µιας φωτογραφίας είναι κυριολεκτικά αδύνατη. Για λόγους λοιπόν µεθοδολογικούς και µόνο, η προσέγγιση της συγκεκριµένης δουλειάς θα αναπτυχθεί µέσα από τους ήδη διαφαινόµενους άξονες των χώρων –και κυρίως των ανοιχτών οριζόντων– και, από την άλλη, των προσώπων που πλαισιώνουν ως ηθοποιοί την αφηγηµατική εξέλιξη της µυθοπλασίας. Η συγκεκριµένη φωτογραφική δουλειά κυκλοφορεί από τις εκδόσεις «Γαβριηλίδη» µε τον ίδιο τίτλο.
Info: Ταινιοθήκη της Ελλάδος, Ιερά Οδός 48, Κεραµεικός. Διάρκεια Νοέµβριος - Δεκέµβριος 2014. 
 
 
ΠΑΙΔΙ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ
 
 
Η αρχαία ελληνική τέχνη των ραψωδών συναντά την παραδοσιακή προφορική αφήγηση και µεταµορφώνεται στο στόµα µιας σύγχρονης ελληνίδας αφηγήτριας, της Σάσας Βούλγαρη.
Από πού ήρθαν τα Τέρατα, τι γεννά ο Ωκεανός και πώς ταξιδεύουν οι µεγάλοι ήρωες στον Κάτω Κόσµο; Με ποια θεριά τα βάζουν ο Ηρακλής, ο Περσέας και ο Θησέας, πώς περνά κανείς από τη Σκύλλα κι από τη Χάρυβδη και ποια είναι η απάντηση στο αίνιγµα της Σφίγγας; Κι ακόµα, πόσο θεσπέσια είναι τα µήλα των Εσπερίδων, πόσα δόντια έχουν όλες µαζί οι Γραίες, πώς µοιάζουν τα µαλλιά της Γοργόνας κι από πού γεννήθηκε ο Πήγασος, το Φτερωτό Άλογο; Με λιτή σκηνική παρουσία, όπως ταιριάζει στην αφήγηση των µύθων, µε όχηµα τη φωνή, το τραγούδι, την αυτοσχεδιαστική κίνηση και µε πρωτότυπα µουσικά όργανα, µια παραµυθού βάζει τα πιο δυνατά της λόγια... για να ζωντανέψει τις µυθολογικές εικόνες µπροστά στα µάτια σας! Σχεδιασµός Προγράµµατος-Πρωτότυπη Ιδέα, Διασκευή Κειµένων, Αφήγηση, Τραγούδι: Σάσα Βούλγαρη.
info:  Ίδρυµα Μιχάλης Κακογιάννης, Από 2 Νοεµβρίου 2014 έως Απρίλιο 2015.
Αίθουσα: Black Box. Διάρκεια αφήγησης: 60΄. Τιµές εισιτηρίων: 8€, 6€ οµαδικό (άνω των 10). Σε κάθε παράσταση θα δίνονται 10 δωρεάν εισιτήρια σε άνεργους γονείς. 
 
 
ΣΙΝΕΜΑ «ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΖΙΓΚ-ΖΑΓΚ»
 
 
Παιδική | Σκηνοθεσία: Βίνσεντ Μπαλ | Σενάριο: Βίνσεντ Μπαλ, Τζον Γκίλµπερτ | Μουσική: Τόµας ντε Πρινς | Παίζουν: Ιζαµπέλα Ροσελίνι, Μπούργκαρτ Κλάουσνερ, Φέντζα Φαν Χούετ, Τζέσικα Ζεϊµάκερ, Καµίλ Ντε Πάτζις, Tόµας Σιµόν
 
«Το παιδί ζιγκ-ζαγκ», µια ταινία βασισµένη στην πολυβραβευµένη νουβέλα του Νταβίντ Γκρόσµαν, σε σκηνοθεσία Βίνσεντ Μπαλ, θα προβάλλεται από 13 Νοεµβρίου 2014 στον κινηµατογράφο Αλκυονίς.
 Ο Νόνο θέλει να γίνει σαν τον πατέρα του, ο καλύτερος αστυνοµικός επιθεωρητής στον κόσµο, αλλά όλο µπλέκει. Δυο µέρες πριν από  το Μπαρ Μιτσβά του, τον στέλνουν στο θείο του, που έχει αναλάβει να τον νουθετήσει. Όµως, στη διάρκεια του ταξιδιού µε το τρένο, ο Νόνο έχει µια τελευταία ευκαιρία να αποδείξει τι αξίζει. Μαζί µε τον ιδιοφυή τζέντλεµαν-ληστή Φήλιξ Γκλικ –παλιά γνωριµία του πατέρα του– σταµατάει το τρένο και µπαίνει σε έναν κόσµο γεµάτο µεταµφιέσεις, ανθρωποκυνηγητό, γαλλικά τραγούδια και τη Ζοχάρα, µια µυστηριώδη γυναίκα που θα αλλάξει τη ζωή του Νόνο για πάντα.
 
 
ΘΕΑΤΡΟ «DIVA» 
 
 
Κοινωνικό | Σκηνοθεσία - Μουσική επιµέλεια: Κώστας Ζέκος | Κείµενο: Κωνσταντίνος Ιωακειµίδης | Cabaret Voltaire, Μαραθώνος 30, Μεταξουργείο | Κάθε Δευτέρα-Τρίτη στις 21:00. Τιµή εισιτηρίου: 10€ µε µπίρα ή κρασί 
Μία ηλικιωµένη υψίφωνος αρνείται πεισµατικά να δει το αβέβαιο τέλος της, ενώ ταυτόχρονα κινδυνεύει να µείνει εντελώς µόνη. Η ιστορία που αφηγείται είναι γεµάτη αναµνήσεις. Άλλες γλυκές κι άλλες όχι και τόσο πολύχρωµες. Η έπαρσή της είναι εκείνη που την κάνει να θυµάται µόνο τις µεγάλες δόξες που έζησε στα νιάτα της. Μοναδικό της στήριγµα ο νεαρός µαθητής της. Μέσα σε όλα αυτά, η επιθυµία της να κάνει ένα δυνατό come back και να ξαναµπεί στα πράγµατα – φύση αδύνατον, την έχουν όλοι ξεγραµµένη… Η «DIVA» είναι το πρότυπο της γυναίκας που, ενώ είχε τα πάντα, κατάφερε, µε τη µαταιοδοξία και την επιπολαιότητά της, να βρεθεί στο απόλυτο τίποτα, µε µοναδική φίλη τη µοναξιά της. Παίζουν: Ντόρα Αυλωνίτου, στο ρόλο του µαθητή (σε διπλή διανοµή), Βαγγέλης Δουκουτσέλης / Κωνσταντίνος Ιωακειµίδης.