Dec. 25, 2013

Out & About του Νέστορα Πουλάκου

ΒΙΒΛΙΟ
«ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΩΝΤΑΣ ΣΑΝ ΖΩΓΡΑΦΟΣ»
Θανάσης Βασιλείου | σελ. 136 | Εκδόσεις Vakxikon.gr | Τιμή: 10 ευρώ
 
Το «αγγελοπουλικό» πλάνο είναι, ίσως, το πλέον πολυσυζητημένο χαρακτηριστικό του έλληνα σκηνοθέτη. Αναλύσεις επί αναλύσεων, από τις πιο αδύναμες μέχρι τις πιο αριστουργηματικές, αδυνατούν να προσεγγίσουν το κινηματογραφικό έργο του Θόδωρου Αγγελόπουλου, δίχως να περάσουν –αναγκαστικά– από το κεφάλαιο κάδρο-εικόνα-πλάνο. Χωρίς να ξεφεύγει από τον κανόνα αυτόν, ο Θανάσης Βασιλείου επιχειρεί μία ανάγνωση του έργου του έλληνα σκηνοθέτη μέσα από μια ξεκάθαρα εικαστική ματιά. Λαμβάνοντας υπόψη τις ομολογημένες επιρροές τόσο του ίδιου του σκηνοθέτη όσο και του διευθυντή φωτογραφίας της μεγαλύτερης περιόδου του έργου του, Γιώργου Αρβανίτη, ο συγγραφέας αναλύει, αρχικά, πώς δύο έλληνες ζωγράφοι, ο Γιάννης Τσαρούχης και ο Θεόφιλος, αποτέλεσαν πηγή έμπνευσης ως εικαστικό ίχνος της συλλογικής ελληνικής μνήμης, για να καταλήξει, στη συνέχεια, σε αναπαραστατικούς παραλληλισμούς , προτεινόμενους, αποκαλύπτοντας –όχι λιγότερο ενδιαφέροντες– μακρινούς αντικατοπτρισμούς, με τα έργα των Ρενέ Μαγκρίτ και Κάσπαρ- Ντέιβιντ Φρίντριχ. Την ίδια στιγμή, μέσα από μια διαδρομή που ξεκινά από τις θεωρίες του Φρόυντ περί μνήμης, το παράδειγμα του Μαρσέλ Προυστ και την ποίηση του Γιώργου Σεφέρη, επιχειρείται να αναδειχθεί η σχέση της ανάμνησης με την εικόνα και πώς αυτή η διαδικασία κρύβει ένα από τα γοητευτικότερα εικαστικά χαρακτηριστικά του έλληνα σκηνοθέτη. Το ενδιαφέρον δεν συνίσταται έτσι, απλά, στο να αποδειχθεί μια οποιαδήποτε εικαστική συγγένεια μέσα από μία σύγκριση πινάκων με πλάνα, αλλά, κυρίως, στο ότι οι Αγγελόπουλος και Αρβανίτης, πολύ συχνά, σκέφτονταν όπως οι ζωγράφοι. Ο Θανάσης Βασιλείου διδάσκει Κινηματογράφο στο Πανεπιστήμιο της Μασσαλίας, στη Γαλλία, και στη Σχολή Σταυράκου, στην Ελλάδα. Η έκδοση κυκλοφορεί στα βιβλιοπωλεία όλης της χώρας, αλλά και σε e-book στη μειωμένη τιμή των 5 ευρώ.
 
ΕΚΘΕΣΗ PHARMAKON
 
 
Η ατομική έκθεση της Πέγκυς Κλιάφα, με τίτλο Pharmakon, αποτελείται από έργα εκτελεσμένα από το 2008 μέχρι σήμερα τα οποία εντάσσονται σε τρεις εννοιολογικές ενότητες, «Θρησκεία –Μεταφυσική», «Φύση» και «Επιστήμη – Χημεία». Το κυρίαρχο, το ιδιαίτερο στοιχείο τους είναι η επιλογή και η εμμονή στο πρωτογενές υλικό των έργων της που δεν είναι άλλο από το χάπι ή το περιτύλιγμα, τη συσκευασία του χαπιού, το blister και τελευταία, τα ασημένια χαρτάκια από τα περιτυλίγματα των χαπιών. Πρόκειται για μία αναγωγική πορεία της εξέλιξης της θεώρησης του ανθρώπου σχετικά με την ίαση της ψυχής και του σώματος. Ο συνδυασμός και η παράθεση από χάπια –παυσίπονα, αντιβιοτικά, ψυχοφάρμακα- αποκαλύπτει τις υπαινικτικές νύξεις της καλλιτέχνιδας, ως προς το περιεχόμενο και το αποτέλεσμα της χρήσης. Με μονάδα το χάπι ή το περιτύλιγμα, συνθέτει εντυπωσιακές εικόνες από μεταλλικούς τοίχους, βιτρό γνωστών δυτικών καθεδρικών ναών, ταπετσαρίες, δαντέλες, ψηφιδωτά. Ένα γλυπτό ανθρώπου από αναβράζοντα δισκία, παρουσιάζεται και σε βίντεο, κατά την διαδικασία διάλυσής του στο νερό. Τα χάπια, σε διάφορα χρώματα και σχήματα και τα περιτυλίγματά τους, αναπτύσσονται σε γεωμετρικούς, επαναλαμβανόμενους  σχηματισμούς, με αυστηρή δομή, απόλυτη συμμετρία, άψογη εκτέλεση, καταλήγοντας στη δημιουργία μιας ψευδαισθησιακής εικόνας με πολλές προεκτάσεις και συνειρμούς. Τα τελευταία έργα, του 2013, αντλώντας τόσο το εικονογραφικό τους στίγμα, όσο και το μορφοπλαστικό τους ιδίωμα, από τη βιολογία και συγκεκριμένα από τις μεγεθυμένες αναπτύξεις των βακτηρίων στο μικροσκόπιο, καταλήγουν σε νέα σχήματα και μορφές, νέες εικαστικές προτάσεις. Η καλλιτέχνης θεωρεί πως οι τρεις ενότητες των έργων της έκθεσής της αποτυπώνουν «την ιστορία της θεραπευτικής ως ένα παλίμψηστο μεταφυσικής, φύσης και επιστήμης». Η Πέγκυ Κλιάφα σπούδασε στην Ανωτάτη σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας. H έκθεση διαρκεί μέχρι τις 11 Ιανουαρίου. Στην Αίθουσα Τέχνης Καππάτος (Αθηνάς 12, Μοναστηράκι). Ώρες λειτουργίας: Τρίτη, Τετάρτη, Πέμπτη, Παρασκευή 12 - 8 μ.μ. και Σάββατο 12 - 4 μ.μ.
 
ΠΑΙΔΙ ΠΕΤΟΥΝ, ΠΕΤΟΥΝ… ΤΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ
 
 
H ομάδα κουκλοθέατρου και αφήγησης παραμυθιού «φτουξελευτερία» παρουσιάζει μια χριστουγεννιάτικη παράσταση γεμάτη κουκλοθέατρο, ζωντανή μουσική, τραγούδια και παιχνίδια! Σίγουρα ξέρετε τα κάλαντα! Σίγουρα ξέρετε για τα γλυκά που τρώμε τα Χριστούγεννα! Σίγουρα ξέρετε για το έλατο, τα στολίδια... τα δώρα. Σίγουρα ξέρετε για το εργαστήριο παιχνιδιών του Άγιου Βασίλη εκεί ψηλά στη Λαπωνία… Σίγουρα ξέρετε για τον ταχυδρόμο που μαζεύει όλα τα γράμματα και τα πηγαίνει στον Αϊ-Βασίλη… Αυτό που μάλλον δεν ξέρετε είναι ο γείτονας του Αϊ-Βασίλη: ο κύριος Μουρμούρης... Ένα πρωτότυπο κείμενο της ομάδας, πλαισιωμένο με ζωντανή μουσική, κούκλες, μουσικοκινητικά μέρη και παιχνιδοτράγουδα. Συντελεστές: Κωσταντής Μιζάρας (αφήγηση, κιθάρα), Αλέξανδρος Μονοκάνδυλος (εμψύχωση κούκλας, αντικειμένων, φλάουτο, σαξόφωνο), Ειρήνη Σγουρίδου (τραγούδι, φλάουτο, κιθάρα, κρουστά), Αγγελική Γουναρίδη (σκηνοθετική επιμέλεια). Τα Σάββατα 21 και 28 Δεκεμβρίου, στις 17.00. Στο Θέατρο Olvio (Ιερά Οδός 67 & Φαλαισίας 7, Βοτανικός). Διάρκεια: 50 λεπτά. Τιμή εισιτηρίου: 10 και 7,5 ευρώ.
 
ΧΟΡΟΣ «ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΣΩΜΑΤΟΦΥΛΑΚΕΣ»
 
 
Δύο ομάδες χορού, η «Λυδία Λίθος» και η «Torus Knot», προσεγγίζουν το έργο του Αλέξανδρου Δουμά «Οι τρεις σωματοφύλακες» σε μία χορευτική παράσταση όπου οι τρεις γνωστοί ήρωες χορεύουν σε διαφορετικές μουσικές περιόδους. Από τη μουσική μπαρόκ, μεταφέρονται στους Queen και τους Rolling Stones, και από το χορό στην ακροβατική κίνηση, κάνοντας ένα πέρασμα εποχών και μουσικών παραδόσεων. Με αφετηρία τους τη μπαρόκ εποχή, «Οι τρεις σωματοφύλακες» περνούν στη δεκαετία του 1970, για να καταλήξουν, τελικά, στο σήμερα. Πρόκειται για τη συνεργασία δύο χορευτικών ομάδων οι οποίες ενώνουν τις δυνάμεις τους για να προσεγγίσουν το κλασικό έργο μέσα από διαφορετικά ύφη και παραδόσεις. Η παράσταση είχε ανέβει, ήδη, το καλοκαίρι του 2013 στα Φεστιβάλ Ελλήνων Χορογράφων, Dance Fest Akropoditi, Dance Days Chania 2013, Φεστιβάλ Χορού της Μονής Λαζαριστών. Tη σκηνοθεσία και τη χορογραφία υπογράφει η Φένια Αποστόλου, τη χορογραφία ακροβατικών ο Κωνσταντίνος Κασιάρης και ερμηνεύουν οι χορευτές Βάσια Καραβοκύρη, Νίκος Καλύβας, Κωνσταντίνος Κασιάρης, Ηλίας Μπαγεώργος και Στράτος Νικολαΐδης. Στον Κινητήρα (Ερεχθείου 22, Ακρόπολη), στις 27, 28, 29, 30 Δεκεμβρίου και 3, 4, 5, 6 Ιανουαρίου, στις 19.00. Τιμή εισιτηρίου: 10 και 8 ευρώ.
 
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ «SLICES OF SILENCE»
 
 
Πόσο μπορούμε ν’ αντέξουμε τη σιωπή μέσα και γύρω μας; Της δίνουμε τη θέση που της αναλογεί ή την αφήνουμε να χαθεί στους θορύβους της καθημερινότητας; Στην έκθεση με τίτλο «Slices of Silence» οι φωτογράφοι αναμετρώνται με την έννοιά της και εστιάζουν στον τρόπο που μπορεί κάποιος να ορίσει τις διαστάσεις μέσα στις οποίες κάτι τόσο απροσδιόριστο και άυλο –και ταυτόχρονα τόσο υπαρκτό– μπορεί να λάβει μια απροσδόκητη και απρόβλεπτη μορφή. Μας καλούν, λοιπόν, να παρακολουθήσουμε στιγμές που η σιωπή περιβάλλεται από παράδοξες καταστάσεις της καθημερινότητας, να την ανακαλύψουμε τόσο μέσα από τους θορύβους που διαπερνούν κάθε γωνιά του κόσμου που ζούμε όσο και μέσα από γαλήνια τοπία και χώρους ιερούς που εκπέμπουν ηρεμία και αταραξία. Να συναντηθούμε με το φόβο ή και την ανάγκη –μεταφυσική ή ανθρώπινη– του φωτογράφου να αντιμετωπίσει ό,τι παραμένει άγνωστο σε μας και ανερμήνευτο. Να συλλαβίσουμε τη σιωπή των εικόνων του, όχι ως μια βουβή διαδικασία πρόσληψης, αλλά ως μια ανάγνωση αλληλουχίας στιγμών κατανόησης και βαθιάς επικοινωνίας. Παίρνουν μέρος οι φωτογράφοι: Γιάγκος Αθανασόπουλος, Γιάννης Γιαννέλος, Τάκης Ζερδεβάς,  Κατερίνα Καλούδη, Δημήτρης Κοιλαλούς, Γεωργία Κοτρέτσος, Δημήτρης Μυτάς, Κώστας Ορδόλης, Γιάννης Τζώρτζης. Η έκθεση διαρκεί έως τις 11 Ιανουαρίου. Στην Eleni Marneri Gallery (Λεμπέσση 5 – 7 και Πορίνου 16, Ακρόπολη). Ώρες λειτουργίας: Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκευή 11 - 8 μ.μ., Παρασκευή, Σάββατο 10 - 4 μ.μ. και Κυριακή 12 – 4 μ.μ.
 
ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΤΟ ΓΕΛΙΟ ΣΤΗ ΖΩΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΤΕΧΝΗ
 
Με τη Συμφωνία αρ. 41 («του Διός») και με τη Μεγάλη λειτουργία σε ντο ελάσσονα, δηλαδή με δύο από τα πιο δημοφιλή έργα του Μότσαρτ θα γιορτάσει η Καμεράτα τα Χριστούγεννα. Πρόκειται για ένα πρόγραμμα που αναδεικνύει την καλλιτεχνική ευφυΐα του συνθέτη και γνωρίζει στο κοινό την πιο εμπνευσμένη πλευρά του. Την εορταστική συναυλία θα διευθύνει ο Γιώργος Πέτρου, ενώ ως σολίστες θα εμφανιστούν οι Μυρσίνη Μαργαρίτη (υψίφωνος), Μαίρη Ελεν – Νέζη (μεσόφωνος), Χρήστος Κεχρής (τενόρος) και Πέτρος Μαγουλάς (βαθύφωνος). Τη Χορωδία του Δήμου Αθηναίων διευθύνει ο Σταύρος Μπερής. Την Παρασκευή 27 Δεκεμβρίου. Στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση (Ευρυδάμαντος και Γαλαξία 2, Νέος Κόσμος). Στις 20.30. Τιμή εισιτηρίου: από 5 έως 28 ευρώ.
 
ΣΙΝΕΜΑ
 
 
«ΡΕΝΟΥΑΡ»
Δράμα | Έγχρωμη | Σκηνοθεσία: Ζιλ Μπουρντό | Σενάριο: Ζιλ Μπουρντό, Ζερόμ Τονέρ | Διάρκεια: 111 λεπτά | Από 26 Δεκεμβρίου
Κυανή Ακτή, 1915. Ο διάσημος Γάλλος ζωγράφος Πιερ Ωγκύστ Ρενουάρ, σε προχωρημένη πια ηλικία, προσπαθεί να ξεπεράσει το θάνατο της γυναίκας του, τους πόνους από τα αρθριτικά του και τα φρικτά νέα ότι ο γιος του Ζαν τραυματίστηκε στη μάχη. Όταν, όμως, θα μπει στη ζωή του μια νεαρή κοπέλα, θα δώσει και πάλι στον κόσμο του απρόσμενη ενέργεια και διάθεση για δημιουργία. Σφύζοντας από ζωή, η ακαταμάχητα όμορφη Αντρέ θα γίνει το τελευταίο μοντέλο του ζωγράφου και η πηγή ανανέωσης του. Πίσω στο οικογενειακό σπίτι για ανάρρωση, ο Ζαν μαγεύεται κι αυτός από τη γοητεία της κοκκινομάλλας κοπέλας. Στο μεσογειακό ιδιωτικό παράδεισο των Ρενουάρ και παρά την έντονη δυσαρέσκεια του πατέρα του, ο Ζαν ερωτεύεται αυτό το ελεύθερο πνεύμα, βρίσκοντας τη δική του πηγή έμπνευσης. Και κάπως έτσι, ένας νέος σκηνοθέτης γεννήθηκε. Η γαλλική βιογραφική ταινία από τον Ζιλ Μπουρντό αποτελεί την επίσημη υποψηφιότητα της Γαλλίας για το Όσκαρ καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας 2014. Ο σκηνοθέτης εστιάζει στην ομορφιά της τέχνης και της φύσης και μας εξιστορεί την ιστορία της γυναίκας – μούσας των δύο μεγάλων καλλιτεχνών.
 
ΘΕΑΤΡΟ
 
 
ΜΙΑ ΧΩΡΑ ΧΩΡΙΣ ΛΕΞΕΙΣ
Δράμα | Σκηνοθεσία - Διασκευή: Πέρης Μιχαηλίδης | Κείμενο: Ντέα Λόχερ | Διάρκεια: 55 λεπτά | Τιμή εισιτηρίου: 10 ευρώ | Μέχρι 26 Ιανουαρίου
Μία εικαστικός αποφασίζει να εγκαταλείψει το δυτικό πολιτισμό και ν’ αναζητήσει τις αξίες της ζωής αλλά και της τέχνης στην εμπόλεμη Καμπούλ. Τα παγιωμένα πιστεύω, οι πεποιθήσεις και μία απόλυτα δομημένη ζωή ανατρέπονται τη στιγμή που έρχονται αντιμέτωπες με σκηνές βίας και εικόνες πρωτόγνωρης φρίκης από τη ζωή των ανθρώπων στο Αφγανιστάν. Η τέχνη συναντά τον πόλεμο σ’ αυτή την εσωτερική παραβολή. Πόλεμος, έρημος, σώματα γυμνά – νεκρά και στιγμές ανείπωτης απελπισίας σε «Μια χώρα χωρίς λέξεις». Η Ντέα Λόχερ μέσα από τον ποιητικό ρεαλισμό που εκφράζεται με παραληρηματικό τρόπο και χιούμορ σχολιάζει τη φρίκη του πολέμου και τη θέση του καλλιτέχνη απέναντι σ’ αυτόν. Το θεατρικό έργο της Ντέα Λόχερ «Μια χώρα χωρίς λέξεις», το οποίο ανεβαίνει για πρώτη φορά στην Ελλάδα, πρωτοπαρουσιάστηκε στο Μόναχο το 2007 και ακολούθησαν παραστάσεις σε πολλές χώρες της Ευρώπης. Παίζουν οι: Βαλέρια Χριστοδουλίδου, Μαρία Γίτσα. Στο Θέατρο BETON7 (Πύδνας 7, Κεραμεικός), κάθε Παρασκευή και Σάββατο, στις 21.00. 
 

Issue Articles