Shedia

EN GR

25/12/2013

Aστικοί µύθοι του Άγγελου Τσέκερη

Υβριδικά διόδια
 
Με το μάτι θα καθορίζεται το αντίτιμο για τη χρήση των υπερσύχρονων λακκουβών στους νέους αυτοκινητόδρομους. Σκέψεις και για την καθιέρωση ενός χαμόγελου κατανόησης
 
Νέα ώθηση παίρνει στην Ελλάδα η ανάπτυξη, με τις νέες συμβάσεις για τους Οδικούς Άξονες της χώρας. Οι συμβάσεις αφορούν τη Νέα Οδό, την Ολυμπία Οδό, την Ελληνοχριστιανική Οδό, τον Αυτοκινητόδρομο Ελληνικού Πνεύματος και τον Αυτοκινητόδρομο Ελληνισμού της Διασποράς, που θα συνδέει την ακριτική περιοχή της Καλαμάτας με τους μακρινούς και εξωτικούς Γαργαλιάνους. 
 
 Τα έργα των οδικών αξόνων, είναι τα πρώτα ιδιωτικά έργα παγκοσμίως που κατασκευάζονται με 100% δημόσια δαπάνη, ενώ οι παραχωρησιούχοι θα λάβουν τιμής ένεκεν και δάνειο με την εγγύηση του Δημοσίου. Ως αντιστάθμισμα, αναλαμβάνουν την υποχρέωση να εκμεταλλεύονται τα έργα για 150 χρόνια, με οψιόν για άλλα 150. ΟΙ συμβάσεις θα δημοσιευτούν στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, στη χιουμοριστική στήλη της δεύτερης σελίδας, και το καλοκαίρι θα ανέβουν σε επιθεώρηση με τίτλο «τα διόδια του Μαλακά-σα». Το πιο σημαντικό, όμως, είναι ότι η ευρωπαϊκή συμμετοχή για τα έργα θα ανέλθει στο 50%, ποσόν που η χώρα μας θα καταβάλει περικόπτοντας οριζόντια τις συντάξεις άνω των 120 ευρώ. 
 
Εξοργιστικά κερδοφόροι
 
Κατά τον υπουργό Υποδομών Μιχάλη Χρυσοχοΐδη, η επανεκκίνηση των έργων θα αυξήσει το ΑΕΠ κατά 200,5% μεταξύ 2014-2015, ενώ θα δημιουργηθούν 1.220.584 θέσεις εργασίας. Η εργασία θα είναι εθελοντική, και το συμβολικό αντίτιμο θα καταβληθεί στους δικαιούχους μετά από 35 χρόνια, όταν τα έσοδα από τα διόδια καλύψουν το κόστος κατασκευής των έργων.  Ο κ. Χρυσοχοϊδης δήλωσε ότι αυτό είναι το πιο συμφέρον μοντέλο κατασκευής των οδικών αξόνων, καθώς στην Ισπανία η ανάλογη σύμβαση προβλέπει ανθρωποθυσίες, ενώ στην Πορτογαλία τα διόδια αφαιρούνται από τους υπόχρεους με αναγκαστική χειρουργική επέμβαση. Παραλλήλως, ο Υπουργός επεσήμανε ότι η υπομονή του εργολάβου της υποθαλάσσιας αρτηρίας της Θεσσαλονίκης έχει εξαντληθεί, καθώς το δημόσιο καθυστερεί να του κατασκευάσει το έργο, με αποτέλεσμα να χάνει έσοδα 90 εκατομμυρίων ευρώ το χρόνο. Ο κ. Χρυσοχοϊδης αναφέρθηκε και στους αυτοκινητόδρομους του Μορέα και της Ολυμπίας Οδού, οι οποίοι κινδυνεύουν να μην αποδειχτούν εξοργιστικά κερδοφόροι για τον ιδιώτη επενδυτή εάν το Δημόσιο δεν του καταβάλει και το αντίτιμο έξι υποβρυχίων που γέρνουν, στα πρότυπα της σύμβασης με τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά. 
 
Τα έργα θα είναι υπερσύγχρονα, κατασκευασμένα με τις πλέον έγκυρες προδιαγραφές σε λακκούβες και καθιζήσεις οδοστρωμάτων. Ειδικά η Εθνική Οδός Κορίνθου Πατρών θα αποτελέσει κόσμημα του ευρωπαϊκού οδικού δικτύου, καθώς θα έχει μια λωρίδα ανά κατεύθυνση, ζωγραφιστή διαχωριστική γραμμή υψίστης ασφαλείας στη μέση, και συνθήματα υπέρ του ΠΑΣΟΚ σε τακτικά χρονικά διαστήματα. Στην παρούσα φάση του έργου, έχουν δημοπρατηθεί τέσσερα πλατώματα στάθμευσης για κατούρημα, χωρητικότητας δυόμισι αυτοκινήτων και συνολικού προϋπολογισμού 1.5 δις ευρώ.  Για την ψυχολογική στήριξη του ιδιώτη επενδυτή έχουν μπει, ήδη, σε λειτουργία κατά μήκος της Οδού 8 σταθμοί διοδίων, και αναμένεται να λειτουργήσουν άλλοι 6 μέχρι το τέλος τους χρόνου. Ιδιαίτερη σημασία δίνει ο πρωθυπουργός κ. Σαμαράς στο γεγονός ότι τα διόδια αυτά λειτουργούν Μόνο Για Έλληνες, καθώς οι υπόλοιποι που περνάνε το δρόμο αρνούνται να πληρώσουν οτιδήποτε, δεδομένου ότι ο δρόμος δεν υπάρχει. 
 
 
Διόδια με δόσεις
 
Αντίστοιχη πολιτική διοδίων θα ακολουθηθεί σε ολόκληρο το οδικό δίκτυο της χώρας Στην Εθνική Αθηνών – Λαμίας, προβλέπεται η λειτουργία 20 νέων σταθμών, στις θέσεις Άγιος Θωμάς, Μετά τον Άγιο Θωμά, Πριν την Αυλώνα, Αυλών, Λίγο μετά την Αυλώνα, Πριν τη Μαλακάσα, Μετά τη Μαλακάσα (στη Μαλακάσα λειτουργούν ήδη), Τζάμπο, Μετά τα Τζάμπο, Εξπρές σέρβις, Εκεί που γλιστράει όταν Βρέχει, Κρυονέρι, Εκάλη, Βαρυμπόμπη, Εκείνη η αντιπροσωπεία αυτοκινήτων που έκλεισε, Μελίσσια, Πεύκη, Μετά την Πεύκη. Γαμώτοκερατόμου και Μεταμόρφωση. Το αντίτιμο θα καθορίζεται με το μάτι, ενώ το Υπουργείο καθησυχάζει τους τοπικούς δήμους και τους κατοίκους των γύρω περιοχών ότι δεν θα υπάρξει κανένα πρόβλημα στις μετακινήσεις τους, εφόσον έχουν λεφτά να πληρώνουν. 
 
Τα διόδια θα είναι εξοργιστικά, ενώ, για καλύτερη εξυπηρέτηση του κοινού, το υπουργείο μελετά εναλλακτικές ονομασίες όπως «αναλογικά», «υβριδικά», και  «διαλειτουργικά». Στην περίπτωση που τα διόδια εισπράττονται χωρίς να υπάρχει δρόμος, ο οδηγός θα λαμβάνει μαζί με την απόδειξη και ένα χαμόγελο κατανόησης, χωρίς άλλη υποχρέωση του αναδόχου. Εάν εκτός από το δρόμο δεν υπάρχουν ούτε αυτοκίνητα, όπως στην περίπτωση του αυτοκινητόδρομου Ε65, ο οποίος διασχίζει οριζοντίως την Κεντρική Ελλάδα, τα τέλη διέλευσης θα εισπράττονται μαζί με το φόρο ακίνητης περιουσίας σε πέντε μηνιαίες δόσεις και με βάση την αντικειμενική αξία του αυτοκινητόδρομου, ή με κατ’ ευθείαν παρακράτηση ποσών από τους λογαριασμούς μισθοδοσίας.
 
 Άντε, γιατί πολύ σας ανεχτήκαμε.

ΑΡΘΡΑ ΤΕΥΧΟΥΣ